Výchova a kariéra
Výchovná a kariérní poradkyně:
Mgr. Naděžda Střalková
Telefon: 555 558 690
e-mail: stralkova@zsjugoslavska.cz
Poradenské pracoviště:
PPP Ostrava – Zábřeh, Kpt. Vajdy 1
e-mail: http://www.ppp-ostrava.cz/
Psycholog: PhDr. Ludmila Hajdová
PLÁN PRÁCE VÝCHOVNÉHO PORADCE 2023 – 2024
Září
- Zpracování plánu práce výchovného poradce.
- Zpracování harmonogramu kontrolních vyšetření.
- Aktualizace seznamu žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními.
- Převedení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do nového školního roku:
- získání a zaevidování dokumentace nově příchozích žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- kontrola, aktualizace a doplnění IVP,
- Vypracování nových nebo aktualizace IVP, PLPP pro nově příchozí žáky a žáky s novým doporučením PPP, stávající žáci – ve spolupráci s třídními učiteli a vyučujícími jednotlivých předmětů.
- Předběžný průzkum profesní orientace vycházejících žáků. Vyhledání žáků, kteří mají zájem o studium na školách s uměleckým zaměřením.
- Rozvržení a zahájení pedagogické intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Říjen
- Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou (nová vyšetření v PPP a kontrolní vyšetření v případě stávajících doporučení. Osobní a telefonické konzultace s PPP.
- Aktualizace nástěnky výchovného poradce – volba povolání.
- Ve spolupráci s vyučujícími PČ – příprava na Veletrh povolání.
- Předání informací o průběhu přijímacího řízení na střední školy na informativní schůzce pro rodiče vycházejících žáků – příprava hromadné konzultace pro žáky ai pro rodiče, práce s Atlasem SŠ pro rok 2024-2025.
- Zajištění Atlasů školství pro vycházející žáky, seznámení žáků s touto brožurou žáky, učitele i rodiče.
Listopad
- Seznámení žáků s termíny dnů otevřených dveří na středních školách a učilištích.
- Veletrh povolání.
- Zajištění informačních materiálů SŠ.
- Koordinace prezentací jednotlivých SŠ ve škole i mimo ni.
- Konzultace se žáky a jejich zákonnými zástupci při hledání vhodného typu středoškolského studia v rámci konzultačních hodin.
- WORKSHOP K PŘIJÍMACÍM ZKOUŠKÁM A ZMĚNÁM PRO PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2024-2025
- Pro vycházející žáky i jejich rodiče
- Vyplnění případných žádostí o poradenskou službu PPP ohledně profesní orientace vycházejících žáků na základě žádostí jejich zákonných zástupců.
- Pomoc s vyplněním a kontrola přihlášek na střední umělecké školy a konzervatoře – termín do 30.11.2023.
Prosinec
- Konzultace se žáky a jejich zákonnými zástupci při hledání vhodného typu středoškolského studia v rámci konzultačních hodin.
- Koordinace prezentací jednotlivých SŠ u nás ve škole.
- Exkurze do blízkého podniku – dle možností (např. RÚ Chuchelná)
Leden
- V případě potřeby konzultace se žáky a jejich zákonnými zástupci při hledání vhodného typu středoškolského studia v rámci konzultačních hodin – pomoc při testování žáků s možnosti volby zaměření dalšího profesního růstu.
- Konzultace s rodiči potenciálních žáků – případné zajištění informační schůzky pro rodiče předškoláků v MŠ – školní zralost, odklad povinné školní docházky, informace o možnostech vyšetření na PPP a náležitosti odkladu.
- Spolupráce s rodiči vycházejících žáků – orientace v nových podmínkách PŘ
Únor
- Konzultace se žáky a jejich zákonnými zástupci při hledání vhodného typu středoškolského studia v rámci konzultačních hodin.
- Pomoc při vyplňování a zasílání přihlášek na střední školy.
- Vypisování a předání Zápisových lístků.
Březen
- Depistáže v 1., 2. a 3. ročníku – vyhledávání žáků s možným rozvojem poruch učení a chování.
- Den otevřených dveří – 26.3.2024.
Duben
- Zápis dětí do 1. ročníku.
- Evidence výsledků přijímacího řízení na střední školy – 1. kolo.
- Informace k odvolacímu řízení.
Květen
- Vyplňování přihlášek do 2. kola přijímacího řízení.
- Sledování umístění těchto žáků.
- Informace k odvolacímu řízení.
- Informace žákům osmého ročníku o průběhu přijímacího řízení v tomto roce.
Červen
- Evidence výsledků přijímacího řízení na střední školy, prezentace výsledků veřejnosti
- Dotazník k profesní volbě žáků osmého ročníku.
- Exkurze do podniků dle možností – pro žáky 8. ročníku (např. Městský úřad Ostrava-Jih)
- Hodnocení plnění plánu VP.
- Hodnocení speciálně pedagogické péče a pedagogické intervence ve 2. pololetí školního roku.
Práce v průběhu školního roku
Sebevzdělávání:
- účast na vzdělávacích akcích a prezentacích
V oblasti práce s žáky a jejich rodiči:
- řešení studijních a výchovných problémů
- zajištění informací v oblasti profesní orientace a kariérového poradenství
- depistáž žáků, jejichž vzdělávání vyžaduje podpůrná opatření
- vypracovávání plánů pedagogické podpory ve spolupráci s třídními učiteli a vyučujícími daných předmětů, asistenty, konzultace plánů se zákonnými zástupci žáků, vyhodnocování plánů pedagogické podpory a následná opatření
- vyplňování žádostí o vyšetření v PPP nebo SPC ve spolupráci s třídními učiteli a vyučujícími daných předmětů
- vypracovávání individuálních vzdělávacích plánů žákům, kterým bylo doporučeno vzdělávání podle IVP Doporučením školského poradenského zařízení v průběhu školního roku
- vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zajištění poskytování přiznaných podpůrných opatření
- vyhodnocování efektivnosti poskytovaných podpůrných opatření u jednotlivých žáků
Ve spolupráci s vedením školy zajišťuje:
- zpracování přihlášek ke studiu
- péči o problémové žáky a o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- přednášky, prezentace a exkurze pro žáky
Ve spolupráci s koordinátorem prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže:
- pečuje o problémové žáky
- řeší aktuální problémy
- účastní se výchovných komisí
Ve spolupráci s vedoucími pedagogické intervence:
- zajišťuje poskytování pedagogické intervence pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními
- rozděluje žáky do jednotlivých skupin tak, aby byla PI co nejefektivnější
- konzultuje obsah a průběh pedagogické intervence
- zahajuje časné speciálně pedagogické práce a prevenci rozvoje poruch
- vyplňuje žádosti o vyšetření v PPP nebo SPC
- vyhodnocuje efektivnost poskytování pedagogické intervence
V součinnosti s třídními učiteli:
- pečuje o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, vede jejich evidenci a zabezpečuje péči o ně
- vyhledává další žáky, kteří by mohli být ohroženi školním neúspěchem nebo jeví známky rozvíjejících se poruch učení či chování
- vyplňuje žádosti o vyšetření v PPP nebo SPC
- vypracovává plán pedagogické podpory, IVP
- vyhodnocuje efektivnost plánů pedagogické podpory a poskytování podpůrných opatření
- zajišťuje konzultace, odborná vyšetření
Ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou a speciálními pedagogickými centry:
- posuzuje potřebu odborného vyšetření (psychologického, pedagogického, o volbě povolání, aj.)
- podstupuje vypracované a vyhodnocené plány pedagogické podpory školnímu poradenskému zařízení
- konzultuje optimální nastavení podpůrných opatření
- zajišťuje realizaci podpůrných opatření vyplývajících z vyšetření
- vyhodnocuje efektivitu podpůrných opatření
V součinnosti s úřadem práce zajišťuje:
- volbu profesní orientace vycházejících žáků
- přednášky a besedy k volbě povolání
Další spolupráce s:
- učitelkami MŠ
- dětskými lékaři žáků
- zástupci středních škol a učilišť
V Ostravě 1.9.2024 Mgr.Naděžda Střalková
Inkluzívní vzdělávání na naší škole
Veškeré informace o společném vzdělávání najdete na stránkách MŠMT ČR.
http://www.msmt.cz/vzdelavani/17-informace-pro-sirokou-verejnost-myty-a-nepravdy
S konkrétními dotazy se můžete obrátit na výchovnou poradkyni nebo ředitele školy.
Principy inkluzivního vzdělávání
Základním principem inkluzivního vzdělávání je zapojení všech studentů do vzdělávacího procesu. V inkluzivní škole se všichni žáci bez ohledu na zdravotní, sociální, kulturní či jiné znevýhodnění vzdělávají společně a učitelé tato jejich znevýhodnění a speciální vzdělávací potřeby vyrovnávají a odpovídají na ně různými opatřeními.
Používají například diferencované výukové metody, využívají pomoci asistentů pedagoga či osobní asistence hendikepovaným žákům, upravují a redukují učivo dle potřeby jednotlivých žáků atd. Cílem inkluzivní školy je především vzdělávat všechny děti pohromadě a podporovat tak toleranci k odlišnosti a kooperaci mezi všemi žáky. Zároveň je v inkluzivní škole zajištěno odpovídající vzdělání všem dětem bez segregace do speciálních tříd a škol.
V případě žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) se jedná o postupný proces osvojování češtiny na komunikační úrovni a zároveň přístup k učivu prostřednictvím vizuální podpory, konkrétní slovní zásoby z daného předmětu atp.
Školy mají zodpovědnost za poskytování širokého a vyváženého učiva všem svým žákům, což s sebou přináší tři principy inkluzivního vzdělávání, jehož cílem a smyslem je zprostředkovat všem odpovídající a podnětnou výuku.
Náplň práce výchovného poradce
1. Péče o žáky s výukovými potížemi a zdravotním postižením
– ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sleduje žáky s výukovými problémy
– předkládá učitelům, řediteli školy a rodičům návrhy na další péči o tyto žáky
– zajišťuje případné vyšetření v PPP, SPC
– pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro vyšetření v PPP, SPC
– podílí se společně s ostatními pedagogy na zpracování dokumentace žáka
– metodicky pomáhá učitelům poskytujícím nápravnou péči
– poskytuje poradenskou péči pro rodiče
2. Péče o žáky s výchovnými problémy
– v součinnosti s ostatními pedagogy iniciuje vyhledávání a šetření žáků, jejichž jednání a chování vyžaduje
zvláštní pozornost
– podle svých možností připravuje výchovné programy zaměřené na nápravu chování těchto žáků
– pomáhá třídním učitelům s vedením dokumentace těchto žáků
– poskytuje poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích
– spolupracuje s dalšími institucemi
3. Další metodická a informační činnost
– předává informace z oblasti výchovného poradenství dalším pedagogům (oblast jednotlivých výsledků vyšetření)
– informuje žáky o činnostech PPP (SPC) v regionu, jejich možnosti využití, poradenských službách
(úřad práce, sociální odbor Ok úřadu, krizová centra …)
– poskytuje poradenskou činnost pro rodiče
– spolu s třídními učiteli sleduje žáky ze znevýhodňujícího sociálně kulturního prostředí
– ve spolupráci s ostatními pedagogy se podílí na zavádění a vyhodnocení preventivních programů
(protidrogová prevence, šikanování, vandalismus apod.)
– navrhuje řešení konfliktních situací (rodič – učitel, žák – učitel, žák – žák)
– spolupracuje s třídními učiteli na tvorbě individuálních studijních a podpůrných plánů a provádí jejich vyhodnocení
4. Volba povolání
– poskytuje poradenskou činnost v této oblasti pro rodiče a žáky
– informuje o studijních možnostech
– vede dokumentaci spojenou s volbou povolání
– zajišťuje včasné vyplnění a odeslání přihlášek ke studiu
– zpracovává přehledy o přijetí žáků
– spolupracuje s ostatními pedagogy na zapracování témat s problematikou volby povolání do jednotlivých učebních plánů
– spolupracuje s třídními učiteli vycházejících tříd v dané problematice
5. Dokumentace
– soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči
– vede databázi žáků, kteří se vzdělávají podle individuálního nebo podpůrného plánu, pravidelně je aktualizuje